Dichter bij de klant staan. Zorg dat je bereikbaar bent op internet en op een persoonlijk niveau. Zorg daarom dat je te vinden bent op internet en maak gebruik van Social Media. Het punt is dat ook dit verhaal al een aantal jaar oud is, maar er schijnbaar onvoldoende kennis bij makelaars over hoe marketing te voeren op internet. In een middelgrote gemeente als Arnhem zitten al circa 40 makelaars. Het overgrote deel van deze makelaars heeft vast een website, Facebook-pagina en een blog. Je zult dus echt met iets nieuws moeten komen en actief hiermee aan de slag gaan om de klant te bereiken.

Dit heb ik zelf ervaren in mijn eigen branche, de kantorenmarkt. Mijn doelgroep heeft geen behoefte aan een groot pand en een langdurig contract. De nieuwe trend van de flexkantoren sluit dus prima bij mijn doelgroep aan. Daarnaast is het huren van een kantoor slechts een klein onderdeel van het totaalpakket.

Wil je je dus echt onderscheiden, biedt dan diensten aan die aansluiten op de doelgroep die je voor ogen hebt en niet dezelfde diensten die elke andere makelaar in de buurt ook aanbiedt.